Hoewel Dalva twaalf jaar oud is, kleedt ze zich en draagt ze make-up zoals een volwassen vrouw.
Op een avond wordt ze weggehaald uit haar vaders huis. Al snel wordt duidelijk waarom.
In het opvanghuis waar zij terechtkomt kan het deprogrammeren beginnen. Aanvankelijk is ze met stomheid geslagen en woedend om de situatie.
Maar dan lijkt er toch een nieuw leven te beginnen voor haar: een leven passend bij haar leeftijd. Dalva’s geverfde haren die langzaam uitgroeien staan symbool voor de transformatie die het complexe personage doormaakt.
Op de achtergrond tekent zich ook de ontluisterende realiteit van een overvolle opvang af.
Het is een zeer sterk debuut van de Belgische Emmanuelle Nicot, die in de jonge Zelda Samson de perfecte vertolker vond voor de zware hoofdrol van de weerbarstige en getraumatiseerde Dalva.
Dat zij debuteert met een Frans-Belgische film over incest en pedofilie terwijl de zaak-Dutroux in het Belgische collectieve geheugen gekerfd staat, getuigt van lef. Ze vermijdt ook alle sensatie.
Gesteund door dromerige muziek, ingetogen camerawerk en subtiele bijrollen is ‘Dalva’, ondanks de loodzware thematiek een integer en liefdevol portret.
Winnaar van de FIPRESCI-prijs op Cannes 2022 en van de Publieksprijs op het filmfestival van Rotterdam.
Frankrijk/België 2022
Regie: Emmanuelle Nicot
Cast: Zelda Samson, Alexis Manenti, Fanta Guirassy, Marie Denarnaud en Jean-Louis Coulloc’h.
Genre: drama
Duur: 1 uur 23 min.
Gesproken taal: Frans
Trailer