Visages villages

Frankrijk 2017
Regie:
Agnès Varda & JR
Genre: documentaire
Duur: 89 min.

 

 

 

 

 

 

‘Visages, villages’ gaat over de onwaarschijnlijke ontmoeting tussen een oude dame van 89 en een jonge dertiger.. Zij heeft een camera om te filmen, hij een rijdende photo booth die portretten afdrukt.
De kracht van deze film is zijn eenvoud: geen pretentie of geen ingewikkelde concepten. Agnès Varda en JR laten de verhalen van anderen spreken.
De Belgische Agnès Varda werd in 1928 geboren in Elsene en is een van de grote dames uit de cinema. Al sinds haar debuutfilm ‘La Pointe Courte’ uit 1954 laat ze een frisse wind waaien door de Franse film, met eenvoudige maar menselijke, optimistische en geëngageerde cinema. Ze werkte samen met gerenommeerde collega’s als Jean-Luc Godard, Alain Resnais en Jacques Demy, met wie ze ook trouwde.
In 2015 kreeg ze op het Filmfestival van Cannes de Erepalm voor haar hele carrière, die bestaat uit tientallen kortfilms en docu’s: ‘Cléo de 5 à 7’, ‘Sans toit ni loi’, ‘Les glaneurs et la glaneuse’…
Jean René (JR) is een Franse artiest en activist die bekend werd door zijn grote fotocollages op muren overal ter wereld. Van de favela’s in Rio tot de daken van Parijs. Hij is ervan overtuigd dat kunst niet alleen in een museum thuishoort. Zijn werk geeft een stem aan de onzichtbaren en minderheden. Gelijk wie krijgt de kans eraan mee te werken, zoals met zijn project ‘Inside Out’, waarin iedereen zijn of haar verhaal mocht vertellen. Als je zijn werk niet kent, dan is ‘Visages, villages’ de ideale gelegenheid om hem in actie te zien.
Varda en JR geven onzichtbare mensen een gezicht. Dat zou je een politieke daad kunnen noemen, een vrolijk tegengif tegen het gevoel van onmacht dat veel mensen hebben.
‘Visages Villages’ is ook een reis door het verleden. De dochter van een mijnwerker herinnert zich hoe haar moeder elke avond het zwart van haar vaders rug schrobde in de woonkamer. Een boer, die tegenwoordig moederziel alleen op zijn computergestuurde tractor zit, vertelt hoe anders (en hoeveel socialer) zijn job vroeger was. Dit is ook het portret van een verdwenen Frankrijk.
Kom zeker kijken naar de hipster en de gekke bomma, samen op roadtrip, je wordt er echt  goedgezind van.
In Cannes werd hij  bekroond tot beste documentaire.

Trailer