Leila is de topatleet van het Iraanse nationale judoteam en daarmee de trots van haar land. Maar als blijkt dat ze het in het toernooi mogelijk op moet nemen tegen een Israëlische tegenstander, wordt haar van hogerhand opgedragen uit het toernooi te stappen.
Weigert Leila, dan zal dat niet alleen betekenen dat ze niet terug kan naar Iran, maar ook dat de levens van haar gezin en familie op het spel komen te staan.
‘Tatami’, genoemd naar de judomat waarop de gevechten plaatsvinden, toont aan dat judo als sport minstens zo filmisch is als boksen, maar de echte spanning zit in de wandelgangen rondom die arena.
Geholpen door beweeglijk, maar altijd vloeiend camerawerk in schaduwrijk zwart-wit, voeren ze langzaam maar zeker de spanning op.
Nóg gevoeliger dan die verhaallijn zelf is dat Zar Amir niet alleen voor de camera stond, als judocoach Maryam, maar ook achter de camera. Ze regisseerde samen met Guy Nattiv, een Israëliër.
Quotes uit een interview met Zar Amir:
‘Het is een beetje angstaanjagend als twee regisseurs samenwerken, zeker wanneer ze elkaar niet goed kennen en ze elk hun eigen visie hebben over hoe het verhaal verteld moet worden, dat soort dingen. Maar ook omwille van de politieke situatie rond deze samenwerking.
Ik denk dat dit de eerste keer is dat een Israëlische en een Iraanse regisseur samenwerken. En we zijn beiden opgegroeid in scholen die ons manipuleerden: we werden verondersteld vijanden te zijn.’
‘Ik maakte me zorgen over het oordeel over ‘Tatami’. Ik was bang dat ik iedereen in mijn omgeving in gevaar zou brengen, ook in Iran. En dan, op een bepaald moment, werd ik wakker en besefte ik: dit is exact dezelfde beslissing die Maryam moet maken. Vergeet de angst, dacht ik. Maar het is gek hoe bang je blijft, ook als je je mijlenver van je thuisstad bevindt en al zeventien jaar niet meer in het land bent geweest.’
Georgië 2024
Regie: Zar Amir & Guy Nattiv
Cast: Zar Amir, Arienne Mandi, Mehdi Bajestani & Elham Erfani
Genre: drama
Duur: 1 uur 45 min.
Gesproken talen: Engels, Perzisch
Trailer