Het is 2005 en in hoofdstad Khartoem is het bijzonder onrustig. Noord-Soedanese Arabieren zijn aan de macht; Zuid-Soedanese inwoners zijn tweederangsburgers die daartegen in opstand komen. De film maakt duidelijk hoe racisme en sociale ongelijkheid leidden tot de afscheuring van Zuid-Soedan in 2011.
Alles begint met een leugen die desastreuze gevolgen zal hebben: de Noord-Soedanese Mona wil op een middag een jazzconcert bezoeken, zonder toestemming van haar man. Dan rijdt ze onderweg een Zuid-Soedanees jongetje aan.
Ze probeert ervandoor te gaan, maar wordt achtervolgd door de woedende vader. Onderweg belt Mona haar man Akram en zegt dat ze geen idee heeft waarom deze man achter haar aan jaagt.
Verteerd door schuldgevoel besluit ze later weduwe Julia en haar zoontje in huis te nemen.
Terwijl de twee vrouwen als vriendinnen naar elkaar toe groeien, blijft hun relatie geworteld in ongelijkheid. Mona profiteert nu eenmaal van de racistisch ingerichte samenleving, hoe graag ze het tegendeel ook wil bewijzen. Hoe verder ze hun verschillen wegduwen, hoe sterker de spanning opbouwt. En hoe duidelijker het wordt dat iedereen tegelijkertijd goed én slecht kan zijn. Wat deze Soedanese nagelbijter dan weer veel universeler maakt dan je eerst zou denken.
Mohamed Kordofani, zelf van Noord-Soedanese afkomst, toont in dit drama messcherpe scheidingen van ras, klasse, religie en gender. ‘Goodbye Julia’ is, ondanks de complexe achtergrond waartegen het verhaal zich afspeelt, opvallend toegankelijk.
Voor een lowbudgetproductie van nog geen half miljoen euro, gedraaid in een stad die nog steeds geplaagd wordt door geweld en politieke instabiliteit, ziet ‘Goodbye Julia’ er bovendien heel goed uit.
Kordofani is luchtvaartingenieur van opleiding en ontwerpt ook deze film uiterst aerodynamisch: van de intieme, zonnige, met symboliek beladen beeldtaal tot de ontroerende verhaalopbouw.
Soedan 2024
Regie: Mohamed Kordofani
Cast: Eiman Yousif, Siran Riak, Nazar Goma…
Genre: drama
Duur: 2 uur
Gesproken taal: Arabisch
Trailer