Baby driver

Engeland 2017
Regie: Edgar Wright
Acteurs: Ansel Elgort, Lily James, Kevin Spacey, Jamie Foxx
Genre: musikale actie thriller
Duur: 1 uur 52 min.

 

 

 

 

‘Baby driver’ is een project waar de regisseur al járen mee rondliep. De film is een dolle rit doorheen de pop- en filmgeschiedenis.
De chauffeur uit de titel luistert naar de schuilnaam ‘Baby’ en vormt de spil in een gewiekste bende overvallers. Dankzij diens briljante stuurmanskunsten komen de criminelen telkens weg met hun buit. Toch houdt Baby zich op de achtergrond, want hij moet niets hebben van het geweld waarvan zijn collegas zich bedienen. Hij probeert slechts zijn schuld aan bendeleider Doc af te betalen.
Baby heeft een opvallend gebrek: tinnitus. En om er minder last van te hebben, loopt hij voortdurend rond met een iPod in z’n oren, met daarop liedjes van Queen, The Jon Spencer Blues Explosion, Dave Brubeck en The Damned. Op de geluidsband van Baby Driver is het, net als in de oren van Baby, vrijwel geen seconde stil.
Bij elke andere film komt het scenario eerst en daarna de muziek. Dat was niet het geval bij ‘Baby Driver’. Wright koos, gebaseerd op zijn concept, een 30-tal liedjes en monteerde er geluidseffecten op, zoals geweerschoten of vroemende motoren. Het ritme van die muziek bepaalde uiteindelijk hoe de actie tot stand kwam in het scenario. Die aanpak zorgt ervoor dat de soundtrack veel meer is dan enkel de achtergrondmuziek. Alle actie, van lichaamsbewegingen tot het afvuren van geweren en zelfs stukken dialoog, is perfect gesynchroniseerd met bekende en minder bekende liedjes.
Je zou bijna kunnen zeggen dat Edgar Wright een musical heeft gemaakt: de muziek dicteert het ritme én de verhaallijn van de film, en de autoachtervolgingen zijn choreografieën.
Edgar Wright beschikt zeker over regietalent : hij monteert snedig, weet in actiescènes steeds het overzicht te bewaren en neemt je op een visuele trip door Atlanta, waar de film zich afspeelt. Er is geen enkele overbodige scène of moment van verveling.

Trailer