Toni Erdmann

toni-erdmann-cinebel

Duitsland, Oostenrijk  2016
Regie:
Maren Ade
Acteurs: Peter Simonischek, Sandra Hüller, Hadewych Minis
Genre: tragikomedie
Duur: 2 uur 42 min.

 

 

 

 

Ines is een zakenvrouw van een groot Duits bedrijf, gevestigd in Boekarest. Als haar vader onverwachts voor de deur staat, verbergt ze haar ergernis niet. In Ines’ perfect geordende leven heerst niet de minste wanorde, maar als haar vader vraagt of ze gelukkig is, blijft ze het antwoord schuldig en wordt dat het begin van een grote omwenteling. Deze hinderlijke vader waar ze zich voor schaamt, zal er alles aan doen om haar leven opnieuw zin te geven door een personage te verzinnen : de grappige Toni Erdmann. Zal ze gelukkiger worden? Zullen ze mekaar terugvinden? Je moet het zien om erachter te komen.
De critici spreken schande van het feit dat ‘Toni Erdmann’ in Cannes buiten de prijzen viel, maar als iemand zich daar weinig druk om maakt, dan is het regisseuse Maren Ade zelf wel. Geïnspireerd door haar vader, een verwoed grappenmaker, is het project voor haar een persoonlijke zaak. Hij was degene die haar leerde dat je het leven niet te ernstig moet nemen en er vooral van genieten moet. Maren Ade trok enorm veel tijd uit om haar geweldige acteurs heel natuurlijke vertolkingen te laten neerzetten in situaties die soms de geloofwaardigheid voorbijgaan. Ze neemt daarvoor haar tijd en daardoor gaat het allemaal nog echter lijken. Een luxe die ze zich kon veroorloven doordat ze tegelijk producente, scenariste en regisseuse is van haar film.

Uit een interview met Maren Ade:

De film heeft veel laagjes, maar is ook erg grappig. Was u eraan begonnen met het idee om een komedie te maken?

“Toen ik begon te schrijven, zag ik het inderdaad als een komedie. Maar toen we aan het draaien waren, heb ik meer gefocust op de wanhoop van de personages. De scènes die de mensen nu het meest doen lachen, komen eigenlijk vooral voort uit de wanhoop van Ines en haar vader. Winfried vindt Toni Erdmann alleen maar uit omdat hij geen andere uitweg ziet. Na zijn eerste bezoek aan zijn dochter weet hij niet meer hoe hij haar moet benaderen. Daarom gebruikt hij het enige wapen dat hij heeft: humor. Het is dus eigenlijk meer een film over humor geworden dan een echte komedie.”

Trailer