Le passé devant nous

Belgie, Frankrijk, Nederland, Denemarken 2016 Regie: Nathalie Teirlinck
Acteurs:  Evelyne Brochu, Eriq Ebouaney, Zuri François en Johan Leysen
Genre: psychologisch drama
Duur: 1 uur 50 min.

 

 

 

 

‘Het verleden voor ons uit’ is de cryptische titel die Nathalie Teirlinck meegeeft aan haar eerste langspeelfilm. Aanvankelijk zou de film ‘Tonic immobility’ heten. Een term uit het dierenrijk die verwijst naar een toestand waarbij een dier helemaal verstijft om aan een dreiging te ontsnappen.
De dramatiek en de emoties van het verhaal hebben alles te maken met het hoofdpersonage. Alice verdient haar brood als escorte en als je ziet wat voor appartement en kleren ze zich kan permitteren, heeft ze alvast op materieel vlak niet te klagen. Haar gevoelsleven heeft veel minder te bieden, want enkel de minzame chauffeur die haar naar haar klanten brengt, kan soms tot haar doordringen.
Alles verandert op de dag dat ze bezoek krijgt van haar ex-schoonbroer. Alice was ooit getrouwd en ze heeft toen een kind op de wereld gezet. Nu krijgt ze te horen dat haar voormalige echtgenoot om het leven gekomen is bij een verkeersongeval en voor ze het goed en wel beseft, heeft Alice een zesjarige jongen onder haar hoede.
Zal Alice haar bindingsangst kunnen overwinnen? Zal de jonge Robin haar moederliefde wekken?
De Vlaamse Regisseur Nathalie Teirlinck en de Canadese actrice Evelyne Brochu hebben weinig woorden nodig om veel te zeggen.
Omdat Evelyne Brochu franstalig is, werd heel de film in het Frans  gesproken.
Het jongetje aan haar zijde, vertolkt door Zuri Francois, is echt aandoenlijk en brengt lichtheid in de film.
Director of photography Frank Van den Eeden maakte van Brussel een mysterieuze stad.

Nathalie Teirlinck kwam op het idee voor haar verhaal toen ze enkele jaren geleden aan de praat geraakte met een jonge escorte.  ‘Een ontmoeting die is blijven nazinderen, zo zegt ze. Dit was geen slachtoffer met een berg schulden maar een jonge, intelligente vrouw die een bewuste keuze leek te hebben gemaakt. Ze betrapte me op mijn eigen vooroordelen. Niet zozeer het geld was verslavend, maar de bevestiging die ze van haar klanten kreeg, het gevoel dat ze hoognodig was en dat zij zelf die macht en controle in handen had. Toen ik haar ervan verdacht het werk te romantiseren vertelde ze aarzelend over de gespletenheid die dit soms meebracht, het gevoel van leegte en emotionele verdoving, het bemoeilijken van sociale en intieme relaties.’
Het intense gesprek was het startpunt van een grote fascinatie en al snel volgden nog meer gesprekken met andere jonge escortes. Uit die verrassende ontmoetingen groeide stilaan ‘Alice’.

Trailer