Elle

elle-cinebel

Frankrijk, België, Duitsland 2016
Regie:
Paul Verhoeven
Acteurs: Isabelle Huppert, Anne Consigny, Laurent Lafitte, Charles Berling, Virginie Efira, Christian Berkel, Jonas Bloquet, Judith Magre. Genre: thriller/ zwarte komedie/ psychologisch drama
Duur:
2 uur 10 min.

 

 

 

De Nederlandse regisseur Paul Verhoeven (o.a.’Turks fruit’,’Basic instinct’,’Zwartboek’) liet de in 2012 gepubliceerde roman ‘Oh…’ van de Armeens-Franse schrijver Philippe Djian bewerken door een Amerikaanse scenarist, lijfde cameraman Stéphane Fontaine (o.a. Un prophète) in en werkte met een – sublieme – Franse cast. Die mix aan achtergronden en invloeden haalt het beste in hem boven: ‘Elle’ is strak geregisseerd en energiek.
Michèle is een keiharde zakenvrouw die de touwtjes van haar leven stevig in handen heeft. Ze runt een succesvol gamebedrijf en duldt van medewerkers en familie geen tegenspraak. Dat ze daarmee iedereen in haar omgeving tegen zich in het harnas jaagt, komt niet als verrassing. Maar haar kille houding maakt haar nog niet onkwetsbaar voor een grove aanval in haar eigen huis, die haar als verkrachtingsslachtoffer achterlaat.
Na het misbruik hervat ze gewoon de dagelijkse routine, zonder de politie in te schakelen. Ze heeft immers een bedrijf te leiden en een disfunctionele familie in het gareel te houden.
Isabelle Huppert vormt de spil van de film met een grandioze, zowel harde als gevoelige rol als Michelle. We zien de actrice steeds een halve tel peinzen, voor ze heerlijk sarcastisch uithaalt.
De dialogen zitten vol sociaal commentaar en spot: multicultuur, bankencrisis, artistieke pretentie, katholicisme, het komt allemaal voorbij. In andere handen was deze film waarschijnlijk ontspoord, maar Verhoeven houdt de teugels meesterlijk in handen en laveert met gemak en humor langs de valkuilen van deze delicate materie.
De houding van het hoofdpersonage is intrigerend en kan tegen het hoofd stoten, maar dat was te verwachten van de eeuwige provocateur Paul Verhoeven. In Cannes kreeg hij geen prijs, maar wel een staande ovatie.

Trailer